5 Copywriting Formules Die Beter Zijn Dan A.I.D.A.
Als je het over copywriting hebt, heeft elke goeroe en webdesigner het over AIDA – Atention, Interest, Desire, Action…
Plots bedenk je je “als iedereen dezelfde formule gebruikt, moet alle tekst wel hetzelfde klinken. Hoe val je dan op?”
Gelukkig zijn er andere copywritingformules die A.I.D.A. kunnen overtreffen. Ze zijn niet alleen effectief, maar ook gemakkelijk te gebruiken.
Laten we de top vijf copywritingformules vergelijken, waarmee je in een mum van tijd overtuigende teksten schrijft.
1. D.I.C. (Disrupt - Intrigue - Click)
Disruption, Intrigue, Click.
Klinkt eenvoudig, toch?
Het is een formule die de aandacht trekt, mensen nieuwsgierig maakt en aanzet tot actie. Zie het als een plotwending in een film die je aan de haak slaat.
Het beste te gebruiken als je door het lawaai heen moet breken. Perfect om je lezer bij de kraag te vatten en op te laten letten, zoals in een advertentie op sociale media.
Het verstorende deel (Disrupt) is wat ervoor zorgt dat mensen stoppen met scrollen. Het moet opvallen.
Dit kan de hook zijn (1ste regel / onderwerpregel), maar in een advertentie kan het ook de afbeelding zijn.
Het intrigerende deel is het belangrijkste deel van deze formule.
Mensen haten het om geen antwoord te weten, dus plaag je ze.
Je wilt het ze moeilijk maken om gewoon weer verder te scrollen.
Dat is waar het Click-gedeelte om de hoek komt kijken. Hier leid je ze naar het antwoord.
Voorbeeld:

Het is niet de kwaliteit van de koffie, maar…
Er is 1 aspect waardoor mensen niet terugkomen…
Het is thans zo eenvoudig, maar ze zien het niet.
Tot het te laat is…
Ontdek wat ervoor zorgt dat jou klanten graag terugkomen, voor het te laat is.
Disruption
Intrigue
Click
2. P.A.S. (Problem - Agitate - Solution)
Problem, Agitation, Solution. Een echte klassieker.
Het gaat erom dat je in de pijnpunten van je lezer duikt, dingen aanwakkert en dan met een oplossing komt.
Het best te gebruiken voor het benadrukken van een specifiek probleem waar je publiek mee te maken heeft. Perfect om je oplossing als een redder in de nood te laten voelen.
Stel je voor dat je publiek worstelt met gewicht te verliezen. Ze hebben hulp nodig, maar weten niet waar ze moeten beginnen.
Laat ze zien dat je het begrijpt.
Example:
“Nog steeds geen gewicht verloren?
Je bent waarschijnlijk aan het panikeren voor je aankomende trouwdag.
Wat als je trouwkleed niet meer past? Wat als je toekomstige man niet meer houdt van wat hij ziet en “nee” zegt…
Maar heb je al dieetshakes geprobeerd?
Ze zorgen voor het vol gevoel die jij nodig hebt en beletten het snacken
Jouw gewicht zal snel verdwenen zijn, waardoor jij in “no-time” in jouw trouwkleed past.
Perfect op tijd voor de trouwdag (en nacht).
Problem
Agitation
Solution
3. H.S.O. (Hook, Story, Offer)
Trek ze aan met een hook, vertel een meeslepend verhaal en doe ze dan een onweerstaanbaar aanbod.
Het best te gebruiken als je een band wilt opbouwen. Perfect om je boodschap memorabel te maken.
Denk aan een non-profit organisatie die donaties nodig heeft. Mensen willen geven, maar hebben een reden nodig om zich verbonden te voelen.
Maak het persoonlijk.
Voorbeeld:
Geen geld meer in de bank, ze slaapt in haar kleine wagen en kan nauwelijks ontbijt betalen.
Al die vroege ochtenden en late avonds… voor niets!
Hook
Story
Offer
4. B.A.B. (Before, After, Bridge)
Before, After, Bridge.
Laat je lezer zien waar hij/zij is, waar hij/zij zou kunnen zijn en hoe hij/zij daar kan komen.
Het best te gebruiken voor transformerende producten of diensten. Perfect om een levendig beeld van verandering te schetsen.
Stel je iemand voor die vastzit in een uitzichtloze baan. Ze hebben hoop en een weg vooruit nodig.
Wijs ze de weg.
Voorbeeld:
Zit je vast in een job die je haat?
Stel je voor dat je uit bed stapt met de grootste glimlach, klaar om te werken. Het enige verschil: Je bent jouw eigen baas!
Dankzij ons “Career Coaching Programma” wordt deze droom jouw nieuwe realiteit”
Before
After
Bridge
5. S.S.S. (Story, Slide, Solution)
Mensen houden van verhalen, daarom vertellen we ze vaak aan kinderen. Ze luisteren en genieten.
Het leuke is dat volwassenen ook luisteren en genieten, waardoor ze minder op hun hoede zijn.
Waarom zou je bang zijn voor een verhaal?
Maar het verhaal glijdt heel snel naar een oplossing.
Te snel om te beseffen dat ze het verhaal eigenlijk hebben verlaten.
Dit maakt ze ontvankelijk voor de oplossing die je ze laat zien.
Voorbeeld:
Ik dacht altijd dat het door mijn nek kwam, want ik deed veel gekke houdingen als ik van de glijbaan af ging.
Wat bleek, het waren mijn ogen die problemen ondervonden met het water, waardoor ze “achterbleven” en ik elke keer hoofdpijn kreeg.
Ik ben blij dat mijn vrouw me heeft overgehaald om deze nieuwe lenzen van ABZ-merk te proberen, want de hoofdpijn is nu over. Wat een opluchting! Ik kijk ernaar uit om het nu weer met mijn jongste zoon te doen.
Story
Slide
Solution
Elk van deze formules biedt een unieke manier om contact te maken met je publiek. Ze zijn eenvoudig, effectief en hebben bewezen te werken.
Dus de volgende keer dat je aan een meesterwerk werkt en je wilt opvallen, onthoud dan: DIC, PAS, HSO, BAB en SSS.
Klaar om ze uit te proberen en jouw copy te zien transformeren?
Voel je je opgewonden of een beetje overweldigd? Dat is normaal. Je wilt dat je woorden stralen, door het lawaai heen breken en echt contact maken met je publiek.
Maar stel je voor dat je ziet dat je verkoop groeit, je e-mails worden geopend en je publiek betrokken is.
Stel je de voldoening voor van de wetenschap dat je tekst overtuigend en effectief is.
Denk aan de kracht van DIC, PAS, HSO, BAB en SSS. Dat zijn je nieuwe tools. Ze zijn eenvoudig maar krachtig.
Je bent niet zomaar een bedrijf.
Je bent uniek. En nu zullen je woorden dat laten zien.
Dus ga je gang. Gebruik deze formules.
Experimenteer. Zie je teksten veranderen en je bedrijf groeien.
Ga er nu op uit en druk je stempel. De wereld wacht op jouw woorden.
Wil je nog sneller advertenties teksten kunnen schrijven - zonder na te moeten denken wat werkt en wat niet?
Ontdek de Stap-Voor-Stap Gids om zelf de perfecte advertentietekst te schrijven.
- Leer wat je in de Koptekst moet plaatsen
- Ontdek hoe je de perfecte "Hook" schrijft
- Schrijf je advertentietekst in record tijd
- Leer van de bijgeleverde voorbeelden
